Moninaisuus, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo esi- ja alkuopetuksessa 5 op, kevät 2024, HY
08.01. – 03.03.2024
Erityispedagogiikka, Petra Varttinen:
Verkkoluento
ma 8.1. klo 17-18.30
Ryhmäopetus
to 11.1.klo 17-19.30
to 18.1.klo 17-19.30
ti 23.1. klo 17-19.30
to 25.1.2024 klo 17-19.30
Moninaisuus, Heini Paavola:
Verkkoluento
ti 30.1. klo 17-18.30
Ryhmäopetus
to 1.2. klo 17-19.30
to 8.2. klo 17-19.30
to 15.2.klo 17-19.30
to 22.2.2024 klo 17-19.30
Helsingin avoimen yliopiston verkko-oppimisympäristö Moodle.
TavoiteOpintojaksolla on kaksi aihealuetta: monikulttuurisuus ja erityispedagogiikka.
Monikulttuurisuuden näkökulmasta opintojakson suoritettuasi:
– tunnet ja osaat käyttää monikulttuurisuuskasvatuksen keskeisiä käsitteitä
– kykenet suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan esi- ja alkuopetusta moninaisuus ja monikulttuurisuus huomioiden
– ymmärrät inkluusion perusperiaatteita sekä erilaisia monikulttuurisuuskasvatuksen ulottuvuuksia ja lähestymistapoja.
– ymmärrät perheiden moninaisia taustoja ja kykenee tekemään yhteistyötä erilaisten perheiden kanssa
– kykenet tukemaan lapsen positiivisen identiteetin kehitystä
Erityispedagogiikan näkökulmasta opintojakson suoritettuasi ymmärrät:
– havainnoinnin ensisijaisuuden käyttäytymisen ja oppimisen erilaisten ilmenemismuotojen tunnistamisessa.
– oppimisen, tunnesäätelyn ja käyttäytymisen taustalla olevia biologisia, kehityksellisiä ja kulttuurisia mekanismeja.
– lapsen lukivaikeuden ja siihen liittyvän lukiopetuksen.
– opettajan myönteisen ohjauksen tärkeyden kaikkien lasten oppimisessa.
– vertaissuhteiden, aktiivisen osallisuuden ja ryhmätoiminnan tärkeyden oppimisprosessissa.
Monikulttuurisuuden osuudessa käsitellään:
– Esi- ja alkuopetusikäisen lapsen oppimista sosiokulttuurisessa viitekehyksessä
– Lapsen yksilöllisten tarpeiden ja taustojen tunnistamista ja huomioimista esi- ja alkuopetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
– Monikulttuurisuuskasvatuksen lähtökohtia ja sosiaalisesti oikeudenmukaista esi- ja alkuopetusta
– Kodin ja kasvatusinstituution välistä yhteistyötä
– Opettajan interkulttuurista kompetenssia
Erityispedagogiikan osuudessa käsitellään:
– Oppimisen, tunnesäätelyn, käyttäytymisen ja ympäristön keskinäisiä riippuvuussuhteita
– Kehityksellisten häiriöiden tunnuspiirteitä
– Lukivaikeutta ja lukiopetusta
– Myönteisen ohjauksen toimintatapoja
– Vertaissuhteiden tukemisen tapoja
Dos. Heini Paavola ja KT Petra Varttinen
SuoritustapaKurssi toteutetaan verkko-opetuksena, mikä sisältää reaaliaikaisia verkkoluentoja, verkkotyöskentelyä ja oppimistehtäviä.
ArviointiArvosteluasteikko on H–5.
KirjallisuusMonikulttuurisuus -osuuden pakollinen kirjallisuus:
– Robinson, K. & Jones-Diaz, C. H. (2006). Diversity and difference in early childhood education: issues for theory and practice. McGraw-Hill Education.
– Yelland, N. (ed.) (2005; 2008). Critical Issues in Early Childhood Education. Maidenhead: Open University Press.
– Lisäksi opettajan osoittamat tieteelliset ajankohtaiset artikkelit
Erityispedagogiikan osuuden pakollinen kirjallisuus:
– Takala, M. & Kairaluoma, L., (toim.) (2019). Lukivaikeudesta lukitukeen (toimitettu teos), ss. 5 – 197. Helsinki: Gaudeamus.
– Kujala, T., Krause, C.M., Sajaniemi, N., Silven, M., Jaakkola, T., Nyyssölä, K. (2012). Aivot, oppimisen valmiudet ja koulunkäynti. Opetushallituksen julkaisuja.
– Luennoitsijoiden kanssa sovittavat ajankohtaiset artikkelit
Helsingin yliopisto
Lisätietojaavoin@phkesa.fi
Muu informaatioPidätämme oikeudet opetusohjelmaa koskeviin muutoksiin.
HintaYksittäisen opintojakson hinta on 170 euroa.
Hinta koostuu kesäyliopiston opintomaksusta 120 euroa ja Helsingin avoimen yliopiston opintomaksusta 50 euroa.
17.12.2023 mennessä